Pers

> CD Vrouw / CD London Love / CD Sprong / CD LocLoc

Alice Gort-Switynk
Klassiek zangeres (sopraan) / Blokfluitist / Muziektherapeut
Leerdam, 077-3745229
alice.switynk @ gmail.com


"Twee hoofdzakelijk barok-geïnspireerde dames werpen zich op als illustrerende klankbron en meditatief medium. Om deze invalshoek kracht bij te zetten, putten zij uit een behoorlijk breed gamma van muziekliteratuur en overspannen daarmee rijkelijk de 16e tot de 20e eeuw, inclusief vroeg-romantiek, waarbij deze laatste stijlperiode hier heel wat charmante sfeermogelijkheden tentoonspreidt. Componiste Barbara Heller zorgt hier met de blokfluitsolowerkjes voor weerkerende afwisselende interventies, die men ervaart als een verfrissend sorbet." - BLOKFLUITIST, Koen Dieltiens (CD Vrouw, 2020) 

"De combinatie van stem met de verschillende instrumenten werkt verrassend, en de strakke, bijna instrumentale sopraan van Alice Gort-Switynk leent zich bij uitstek voor dit repertoire, wat gewijd is aan typisch vrouwelijke emoties. Haar zang en fluitspel gaan als het ware grenzeloos in elkaar over en beide musiciennes zijn uitstekend op elkaar ingespeeld." - DE LIEDVRIEND (CD Vrouw, 2020)

"Alice Gort-Switynk en Elly van Munster vieren dit jaar (2021) het feit dat ze al 25 jaar samen het Ensemble Rossignol vormen. <...> Beide leden van het ensemble beschikken over een gedegen techniek. Alice fluit er soepeltjes op los en zelfs de moeilijkste, virtuoze passages komen niet geforceerd over. Hetzelfde geldt voor haar zang. In het lied van Barbara Strozzi, is door de prima registratie goed te horen hoe Elly met subtiel spel de spanning er in weet te houden. Ik vind het prachtig klinken. In alle opzichten warm aanbevolen, deze CD!" - DE TABULATUUR (NLV), Jack Scholten (CD Vrouw, 2020) 

"Elly van Munster begeleidt Alice Gort-Switynk zeer flexibel op de veelsnarige chitarrone. Het bijzondere aan ensemble Rossignol is, dat Gort-Switynk ook zingt. In de aria's van o. a. Purcell, Rossi, Zipoli en Barbara Strozzi, komt haar warme stem goed tot haar recht. De verschillende emoties die in de teksten tot uitdrukking komen, staan in het cd-boekje mooi beschreven. <...> De twee musici weten met de fantastische akoestiek van de fraaie opnamelocatie te spelen en nemen je mee naar de muzikale sfeer van de Gouden eeuw." - NEDERLANDSE TOONKUNSTENAARS BOND (NTB), M. K. (CD Vrouw, 2020)

"De liederen en instrumentale werken zijn geconcentreerd rond enkele thema's die vooral vrouwen zullen raken. <...> Alice Gort-Switynk en Elly van Muster, vormen al jaren het Ensemble Rossignol. <...> Op dit album laten ze zich ook van een andere kant horen. Alice Gort presenteert zich nu als sopraan, terwijl Elly van Munster ook veelvuldig een vroeg-negentiende-eeuwse gitaar bespeelt. Zowel het originele veelal onbekende repertoire, als de afwisseling van instrumenten met menselijke stem, maakt dit tot een waardevolle CD. En dat alles ook nog mooi, ruimtelijk opgenomen in de kapel van het Openluchtmuseum De Locht in Melderslo. Opvallend is ook de rust die van deze kleinschalige, fijnzinnige muziek uitgaat. Een verademing in een hectische, onzekere tijd." - NEDERLANDS DAGBLAD, Roel Sikkema (CD Vrouw, 2020)

"Het is een fascinerende bloemlezing geworden: 19 evocatieve miniaturen die ruim drie eeuwen overspannen, waarin zowel zang en instrumentale begeleiding, als de instrumentale solostukken betoverend samengaan. Treffend is ook de rust die ook in de snelle(re) deeltjes van dit uiterst muzikale duo uitgaat. <...> In ieder juweeltje de juiste toon treffend. <...> De kerkakoestiek is hier precies goed gedoseerd: zij geeft gloed en glans aan de zangstem en de beide instrumenten zonder transparantie en definitie daardoor prijs te geven." - OPUSKLASSIEK, Aart van der Wal (CD Vrouw, 2020)

"Voor een ruim aanwezig publiek speelde het duo Rossignol vanmiddag het mooie programma "Ik zou zo graag...". De klanken van de verschillende fluiten van Alice Gort-Switynk en de bijzondere theorbe (met zeer lange bassnaren) van Elly van Munster combineerden mooi, in klassieke composities uit de 17e en 18e eeuw. Bij de twee zangstukken van Cima en Zipoli liet Alice haar prachtige zangstem galmen door de kerkzaal, met veel expressie. Het afsluitende werk, vol coloraturen, vereiste een indrukwekkende zangtechniek en werd bijzonder fraai uitgevoerd. Een geslaagd concert door twee sympathieke musici!"- FACEBOOK (Concert Zoetermeer, 2018)

"Alice Gort-Switynk bespeelde drie verschillende soorten fluit en liet horen ook over een prachtige zangstem te beschikken. Daarbij werd zij vakkundig begeleid door Elly van Munster op theorbe, in perfect afgestemd samenspel. De veeleisende werken in verschillende stijlen werden zeer overtuigend uitgevoerd. Zoals een bezoeker opmerkte: "Dit had nog wel een halfuur langer mogen doorgaan. Was top!" - FACEBOOK (Concert Zoetermeer, 2017)

"Alice vult met haar heldere sopraanstem de hele ruimte van de kerk en is met haar frisse blokfluitspel een lust voor het oor. Het publiek in de driekwart gevulde kerk doet de doekjes met enige regelmaat open. De muziek is hun liefde". - SOESTER COURANT, Martin Huizinga (Concert Soest, 2015)

"Aus den Psalmen 30, 122 und 139 sang die Sopranistin mit herausragender Stimme, sehr sicher in den Höhen, das Domine Deus meus, Laetatus sum und Proba me Deus von Constantijn Huygens." (Concert Zwillbrock, 2013)


"Zalig fluitspel trouwens, prachtig gelardeerd met theorbeklanken." 
- LEEUWARDER COURANT (CD London Love, 2010)

"This is a very interesting and enjoyable recording that is faithful to its musical sources and gives us excelent listening quality in music and sound." - LUTE NEWS (CD London Love, 2010)

"Alice Gort-Switynk (blokfluit) en Elly van Munster (theorbe) verrassen ons weer met een voorbeeldig goed verzorgde productie. En ze doen daarbij de nachtegaal alle eer aan, want het speelplezier spettert de kamer in. <...> Ook de kwaliteit van de opname is voortreffelijk, intiem, maar met net genoeg afstand om niet te gaan vermoeien". - DE TABELATUUR (CD London Love, 2010)

"Fluitiste Alice Gort-Switynk valt op door haar soms bijna oosterse toonvorming. Dit doet zij door, de meestal toch erg strakke blokfluittoon, te pitchen. De muziek krijgt daardoor iets mystieks. Dit laatste wordt versterkt door de mooie galm van de Koepelkerk te Veenhuizen." - NEDERLANDSE TOONKUNSTENAARS BOND (NTB) (CD London Love, 2010)

"Prachtig gefraseerd en met passende versieringen wordt het ene aan het andere kleinood geregen. Proeft u eens van dat prachtige Largetto uit Händels Sonate op. 1 nr. 2. Of anders wel het Presto uit diezelfde sonate. Echt, u bent verkocht... <...> Een hele mooie productie!". - OPUS KLASSIEK (CD London Love, 2010) 

"Alice was bovendien zeer bedreven in de uitvoeringspraktijk van de eigentijdse muziek. Ze excelleerde in "It's Summertime" van Mattias Maute waarin mooie toonvorming en moderne speeltechnieken opvielen. <...> Alice wist wederom het zeer geïnteresseerde publiek te boeien met haar interpretatie van het eigentijdse werk "Daido" van Paul Leenhouts. <...> Het geheel was prachtig in balans met een goede interpretatie." (Concert Wouw, 2009)

"Heel bijzonder was daarbij haar opvallende zuivere toonvorming met een vernieuwde speeltechniek, waarbij Gort-Switynk allerlei ongebruikelijke effecten ten gehore bracht... Ensemble Rossignol bracht namelijk pure warmte". - BN / DE STEM (Concert, 9-2-2009)

"Treffend was als voorbeeld de muziek van Pete Rose gespeeld door Alice Gort-Switynk op een bloklfuit (zij had verschillende types blokfluiten tot haar beschikking), zij speelde het tweestemmig." (Concert Vlieland, 2008)

"De musici Gort-Switynk (blokfluiten) en Van Munster (theorbe) voelen elkaar goed aan, zowel stilistisch als dynamisch. De blokfluitiste bezit een goede adembeheersing en voert een soepele toonvoering. De luitiste beschikt over een geweldige techniek." (Concert Cadzand, 2007)

"De belofte van de organisatoren dat de klanken van Ensemble Rossignol zouden klinken als die van een nachtegaal werden volledig bewaarheid." (Concert Zandvoort, 2007)


"Beide musici beheersen hun instrument op hoog niveau en weten juist door de afwisseling in stijlperiode en in samen- en solospel een grote variatie aan klankervaringen te genereren. Het resultaat werpt de luisteraar van het ene universum in het andere. Waan je je eerst in de statige en formele barokwereld, wordt je daarna door een uitzinnig wilde solofluit in de bluestrain gezet. Na een enerverende luisterreis door twee stijlperioden heen eindigt de cd met de statige maar ook speelse Telemann" - NEDERLANDSE TOONKUNSTENAARS BOND (NTB) (CD Sprong, 2007)

"De blokfluiten van Alice Gort-Switynk en de theorbe en luit van Elly van Munster kunnen het aan: virtuoos en verfijnd in de oude muziek, lekker brutaal in de moderne composities. Een mooie mix". - AKKOORD MAGAZINE (CD Sprong, 2007)

"De musici schotelen geen gangbaar menu voor van louter aangenaam in het gehoor liggende sonates uit vroeg- en hoogbarok, maar zoeken het in een spannender afwisseling. Geen louter oorstrelende en kabbelende reeks muziekstukken, maar een bij vlagen onstuimig programma, dat je als luisteraar vóór op je stoel houdt. <...> (It's Summertime en Daido) blokfluitiste en chitarronespeelster zijn ook in die stukken een ideaal tweetal. Niet alleen door de instrumentencombinatie, maar zeker ook door hun uitgewogen samenspel. Een fraaie toonvorming van Alice Gort-Switynk en een sobere maar uiterst smaakvolle continuobegeleiding van Elly van Munster zorgen ook in de "oude muziek" voor heerlijk luistergenot." - DE TABULATUUR (CD Sprong, 2007)

"De CD is een interessante combinatie geworden van achttiende- en twintigste eeuwse muziek. Boeiend vanwege het contrast tussen de werken, maar ook tussen de verschillende blokfluiten die worden bespeeld." - NEDERLANDS DAGBLAD (CD Sprong, 2007)


"Blokfluitiste Alice Gort-Switynk en luitspeler Elly van Munster hebben een cd gemaakt waaraan alles klopt. Een in al zijn soberheid artistiek vormgegeven boekje met prachtige foto's, treffende beschrijvingen van muziek en personen die kort en duidelijk zijn en een originele titel. Van zo'n boekje krijg je zin om te luisteren. Hun spel is af en hun programma is verrassend. <...> Alice Gort-Switynk heeft een warme toon, Van Munsters spel is lichtvoetig. De opname is zo goed dat het lijkt of de muzikanten bij je in de kamer zitten." - NEDERLANDS DAGBLAD (CD LocLoc, 2005)

"Juist het contrast tussen de vroeg-barokke Locke en de al bijna klassieke Locatelli werkt heel goed, zeker omdat beide componisten worden geflankeerd door heel andere muziek: moderne blokfluitstukken (transcripties van Chinese volksmuziek) en luitstukken van Kapsberger. Het levert alles bij elkaar een onderhoudend en uitstekend uitgevoerd programma op. Deze cd bewijst maar weer eens dat het eigenlijk helemaal niet zo moeilijk is om een origineel programma samen te stellen, als je maar creatief bent." - TIJDSCHRIFT OUDE MUZIEK (CD LocLoc, 2005)

"Met name de prachtige klank van de Buechenberg-chitarrone (Sebastián Núnez) biedt in de continuobegeleiding een sonore basis. De luitstukken van Dowland en Robinson krijgen van Elly van Munster op de 8-korige luit een rustige en ingetogen uitvoering. De opnametechniek is overigens van hoge kwaliteit. <...> In een fraai ogend boekje krijgt de luisteraar in het Nederlands veel aanvullende informatie over de componisten en hun muziek, maar ook over de musici en hun instrumenten. Een aparte vermelding verdient de fotografie en vormgeving: het CD-boekje is een lust voor het oog!" - DE TABULATUUR (CD LocLoc, 2005)

"Deze kleine bezetting verveelt geen moment, want door de verschillende instrumenten is er genoeg afwisseling. <...> Het is een aangename CD met een goede Nederlandse toelichting in het bijgevoegde boekje. Liefhebbers van oude muziek in kleine bezetting zullen er graag naar luisteren." - AKKOORD MAGAZINE (CD LocLoc, 2005)