Pers

"Alice Gort-Switynk bespeelde drie verschillende soorten fluit en liet horen ook over een prachtige zangstem te beschikken. Daarbij werd zij vakkundig begeleid door Elly van Munster op theorbe, in perfect afgestemd samenspel. De veeleisende werken in verschillende stijlen werden zeer overtuigend uitgevoerd. Zoals een bezoeker opmerkte: "Dit had nog wel een halfuur langer mogen doorgaan. Was top!" - FACEBOOK (Concert Zoetermeer, 2017)

"Alice vult met haar heldere sopraanstem de hele ruimte van de kerk en is met haar frisse blokfluitspel een lust voor het oor. Het publiek in de driekwart gevulde kerk doet de doekjes met enige regelmaat open. De muziek is hun liefde". - SOESTER COURANT, Martin Huizinga (Concert Soest, 2015)

"Aus den Psalmen 30, 122 und 139 sang die Sopranistin mit herausragender Stimme, sehr sicher in den Höhen, das Domine Deus meus, Laetatus sum und Proba me Deus von Constantijn Huygens." (Concert Zwillbrock, 2013)

"Zalig fluitspel trouwens, prachtig gelardeerd met theorbeklanken."- LEEUWARDER COURANT (CD London Love, 2010)

"This is a very interesting and enjoyable recording that is faithful to its musical sources and gives us excelent listening quality in music and sound." - LUTE NEWS (CD London Love, 2010)

"Alice Gort-Switynk (blokfluit) en Elly van Munster (theorbe) verrassen ons weer met een voorbeeldig goed verzorgde productie. En ze doen daarbij de nachtegaal alle eer aan, want het speelplezier spettert de kamer in. <...> Ook de kwaliteit van de opname is voortreffelijk, intiem, maar met net genoeg afstand om niet te gaan vermoeien". - DE TABELATUUR (CD London Love, 2010)

"Fluitiste Alice Gort-Switynk valt op door haar soms bijna oosterse toonvorming. Dit doet zij door, de meestal toch erg strakke blokfluittoon, te pitchen. De muziek krijgt daardoor iets mystieks. Dit laatste wordt versterkt door de mooie galm van de Koepelkerk te Veenhuizen." - NEDERLANDSE TOONKUNSTENAARS BOND (NTB) (CD London Love, 2010)

"Prachtig gefraseerd en met passende versieringen wordt het ene aan het andere kleinood geregen. Proeft u eens van dat prachtige Largetto uit Händels Sonate op. 1 nr. 2. Of anders wel het Presto uit diezelfde sonate. Echt, u bent verkocht... <...> Een hele mooie productie!". - Aart van der Wal (CD London Love, 2010) 

"Alice was bovendien zeer bedreven in de uitvoeringspraktijk van de eigentijdse muziek. Ze excelleerde in "It's Summertime" van Mattias Maute waarin mooie toonvorming en moderne speeltechnieken opvielen. <...> Alice wist wederom het zeer geïnteresseerde publiek te boeien met haar interpretatie van het eigentijdse werk "Daido" van Paul Leenhouts. <...> Het geheel was prachtig in balans met een goede interpretatie." (Concert Wouw, 2009)

"Heel bijzonder was daarbij haar opvallende zuivere toonvorming met een vernieuwde speeltechniek, waarbij Gort-Switynk allerlei ongebruikelijke effecten ten gehore bracht... Ensemble Rossignol bracht namelijk pure warmte". - BN / DE STEM, Monique Meeuwisse (Concert, 9-2-2009)

"Treffend was als voorbeeld de muziek van Pete Rose gespeeld door Alice Gort-Switynk op een bloklfuit (zij had verschillende types blokfluiten tot haar beschikking), zij speelde het tweestemmig." (Concert Vlieland, 2008)

"De musici Gort-Switynk (blokfluiten) en Van Munster (theorbe) voelen elkaar goed aan, zowel stilistisch als dynamisch. De blokfluitiste bezit een goede adembeheersing en voert een soepele toonvoering. De luitiste beschikt over een geweldige techniek." (Concert Cadzand, 2007)

"De belofte van de organisatoren dat de klanken van Ensemble Rossignol zouden klinken als die van een nachtegaal werden volledig bewaarheid." (Concert Zandvoort, 2007)

"Beide musici beheersen hun instrument op hoog niveau en weten juist door de afwisseling in stijlperiode en in samen- en solospel een grote variatie aan klankervaringen te genereren. Het resultaat werpt de luisteraar van het ene universum in het andere. Waan je je eerst in de statige en formele barokwereld, wordt je daarna door een uitzinnig wilde solofluit in de bluestrain gezet. Na een enerverende luisterreis door twee stijlperioden heen eindigt de cd met de statige maar ook speelse Telemann" - NEDERLANDSE TOONKUNSTENAARS BOND (NTB) (CD Sprong, 2007)

"De blokfluiten van Alice Gort-Switynk en de theorbe en luit van Elly van Munster kunnen het aan: virtuoos en verfijnd in de oude muziek, lekker brutaal in de moderne composities. Een mooie mix". - AKKOORD MAGAZINE (CD Sprong, 2007)

"De musici schotelen geen gangbaar menu voor van louter aangenaam in het gehoor liggende sonates uit vroeg- en hoogbarok, maar zoeken het in een spannender afwisseling. Geen louter oorstrelende en kabbelende reeks muziekstukken, maar een bij vlagen onstuimig programma, dat je als luisteraar vóór op je stoel houdt. <...> (It's Summertime en Daido) blokfluitiste en chitarronespeelster zijn ook in die stukken een ideaal tweetal. Niet alleen door de instrumentencombinatie, maar zeker ook door hun uitgewogen samenspel. Een fraaie toonvorming van Alice Gort-Switynk en een sobere maar uiterst smaakvolle continuobegeleiding van Elly van Munster zorgen ook in de "oude muziek" voor heerlijk luistergenot." - DE TABULATUUR (CD Sprong, 2007)

"De CD is een interessante combinatie geworden van achttiende- en twintigste eeuwse muziek. Boeiend vanwege het contrast tussen de werken, maar ook tussen de verschillende blokfluiten die worden bespeeld." - NEDERLANDS DAGBLAD (CD Sprong, 2007)

"Blokfluitiste Alice Gort-Switynk en luitspeler Elly van Munster hebben een cd gemaakt waaraan alles klopt. Een in al zijn soberheid artistiek vormgegeven boekje met prachtige foto's, treffende beschrijvingen van muziek en personen die kort en duidelijk zijn en een originele titel. Van zo'n boekje krijg je zin om te luisteren. Hun spel is af en hun programma is verrassend. <...> Alice Gort-Switynk heeft een warme toon, Van Munsters spel is lichtvoetig. De opname is zo goed dat het lijkt of de muzikanten bij je in de kamer zitten." - NEDERLANDS DAGBLAD (CD LocLoc, 2005)

"Juist het contrast tussen de vroeg-barokke Locke en de al bijna klassieke Locatelli werkt heel goed, zeker omdat beide componisten worden geflankeerd door heel andere muziek: moderne blokfluitstukken (transcripties van Chinese volksmuziek) en luitstukken van Kapsberger. Het levert alles bij elkaar een onderhoudend en uitstekend uitgevoerd programma op. Deze cd bewijst maar weer eens dat het eigenlijk helemaal niet zo moeilijk is om een origineel programma samen te stellen, als je maar creatief bent." - TIJDSCHRIFT OUDE MUZIEK (CD LocLoc, 2005)

"Met name de prachtige klank van de Buechenberg-chitarrone (Sebastián Núnez) biedt in de continuobegeleiding een sonore basis. De luitstukken van Dowland en Robinson krijgen van Elly van Munster op de 8-korige luit een rustige en ingetogen uitvoering. De opnametechniek is overigens van hoge kwaliteit. <...> In een fraai ogend boekje krijgt de luisteraar in het Nederlands veel aanvullende informatie over de componisten en hun muziek, maar ook over de musici en hun instrumenten. Een aparte vermelding verdient de fotografie en vormgeving: het CD-boekje is een lust voor het oog!" - DE TABULATUUR (CD LocLoc, 2005)

"Deze kleine bezetting verveelt geen moment, want door de verschillende instrumenten is er genoeg afwisseling. <...> Het is een aangename CD met een goede Nederlandse toelichting in het bijgevoegde boekje. Liefhebbers van oude muziek in kleine bezetting zullen er graag naar luisteren." - AKKOORD MAGAZINE (CD LocLoc, 2005)